woensdag 25 maart 2015

Terugblik #PS2015 #kiesjouwutrecht op het stembureau

Na een intensieve campagne was daar dan eindelijk 18 maart de dag van de verkiezingen. Het was redelijk goed weer, het was in ieder geval droog en dat zou goed moeten zijn voor de opkomst. Die ochtend gingen we als fractie van de SVP gezamenlijk onze stem uitbrengen bij Juul de graaf, burgerlid van de SVP die op het stembureau op de Groenschool zat. Ook Bob Offringa was hierbij voor een leuke fotoreportage die hij later op zijn bekende enthousiaste manier op Facebook zette. Overigens ook alle lof voor Bob die nog in het nieuws kwam doordat er eieren op zijn voordeur waren gegooid door kwajongens om kwart voor elf zaterdagavond. De volgende zondagmorgen heb ik hem meteen een nieuw poster van de PVV gebracht. Alle dank voor Bob, die toch wel een van de grootste fans van mij is. Een vent met een hart van goud!  In de middag nam ik plaats in de school de Ark om daar de gelederen van stembureau voorzitter en plaatselijk historicus Arie ter Beek te komen versterken. Voordeel van zo’n deskundige van de geschiedenis van Bunschoten is dat er genoeg spreekstof is over de historie van onze mooie gemeenten en de vele boeken die Arie over dit onderwerp al heeft uitgegeven. Tussen zijn zinnen door kon ik zelfs enkele politieke adviezen richting de gemeenteraad ontwaren. Het was leuk om een groot aantal burgers te zien stemmen. Ik lette vooral op de mimiek en non-verbale communicatie van de kiezer om te ontwaren of ze soms het vakje van de PVV hadden roodgekleurd. Voor de heer Jan de Graaf @jansteen14 was het niet nodig om op die non verbale elementen te letten. Met een luidruchtig ‘driemaal voor Koops' bracht de sympathieke aanhanger van de blauwen voorzitter Arie in verlegenheid die hem vertelde dat hij hier niet op het voetbalveld was. Overigens las ik later op het twitteraccount van Jan dat het weinig had gescheeld of dat ‘historie mannetje’ Ter Beek was ook in de stembus gedrukt door Jan. Het mocht de pret niet drukken en ik bedankte Jan persoonlijk voor zijn sympathieke houding. Ook was het fijn dat mijn zoon en zijn hoogzwangere vrouw speciaal naar basisschool de Ark waren gekomen. Het is fijn als familieleden op je stemmen en dit keer waren dat er ook een aantal die eerder meestal op de CU hadden gestemd! Hilarisch en teder tegelijk was het moment waarop een vriendelijke moslima met hoofddoekje, nadat zij hoogstwaarschijnlijk voor de lijst van D66 had gekozen, mij succes met de uitslag toewenste. Met het aangescherpte standpunt over het sluiten van moskeeën (waarover ik overigens een eigen mening heb die wat genuanceerder ligt dan de teksten in het verkiezingsprogramma) bracht zij mij toch wel wat in verlegenheid. Zou ze wel weten dat ik op de PVV lijst stond zo vroeg ik me af. Na 21.00 uur ging de schooldeur dicht en telden we de stemmen. Het bleek dat ik meer stemmen kreeg dan de lijsttrekker en dat was toch wel lief van de Bunschoter bevolking. Na afloop nog even naar het gemeentehuis gegaan, waar burgemeester Melis van de Groep een eerste uitslag rond de klok van half twaalf kon meedelen. Winst voor de PVV. Ik kon toen nog niet weten dat Bunschoten de enige gemeente met winst voor de PVV was in de provincie Utrecht. Het maakte het persoonlijk succes groot en met een tevreden gevoel vol met dankbaarheid ten opzichte van de kiezers keerde ik huiswaarts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten