maandag 26 januari 2015

Over trekpontjes en een geheim beraad

Donderdag vergaderde de gemeenteraad voor het eerst in 2015. Hoewel de agenda niet zo vol stond, was er toch sprake van een avondvullend programma. Een aantal zaken zijn het vermelden waard. Ten eerste was opvallend dat de raad nogal star met het reglement van orde omging. De sympathieke vertegenwoordigers van de SGP hadden een vraag over de slechte financiĆ«le toestand van Amersfoort en de eventuele gevolgen voor de gemeente Bunschoten. Deze vraag was evenwel te laat ingeleverd, maar de wethouder had het antwoord al wel voorbereid. Daar ik van mening ben dat een reglement een richtlijn is en geen wettisch keurslijf kreeg de SGP van mij de ruimte om deze vraag toch te mogen stellen. De rest van de raad was onverbiddelijk. Het enige bespreekstuk was de investeringsagenda van het Bunschoter landschap. Op deze agenda was ook het plan voor twee trekpontjes in de Zuyderzeehaven van zo’n circa 60000 euro opgenomen. Na discussie en voorbereiding in de raadscommissie ruimte kwam het CDA met een amendement om geen tijd en energie meer te steken in dit plan. De SVP steunde dit amendement, maar na stemming werd het verworpen. Na afloop van de agenda was er nog een vertrouwelijke mededeling over een groot project in onze gemeente. Binnenkort zal hierover wel meer bekendheid komen. In de derde helft werd ik nog gevraagd door de sympathieke mensen van de OMROEP LOS voor een korte reactie op de vergadering. Ook mocht ik iets vertellen over mijn plaats op de kieslijst van de PVV bij de komende verkiezingen van de Provinciale Staten. Ik heb de complimenten gemaakt aan de vrijwilligers van de LOS. Je krijgt alle ruimte om je zegje te doen en ik heb meer respect voor kritiekloze journalisten dan journalisten die de krant misbruiken om af te geven op politici en collega journalisten die het toch ook nooit goed doen. Dit als reactie op de column ‘onvrede’ van hoofdredacteur Abram Muijs onlangs in de Bunschoter. Er zal best onvrede zijn bij burgers. Maar de pers mag zeker eens in de spiegel kijken welke rol zij zelf vervullen bij het ontwikkelen en stimuleren van deze onvrede. Weet wel ‘de beste stuurlui staan aan wal’!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten