maandag 4 augustus 2014

Het niet geplaatste interview in het Reformatorisch Dagblad

Onlangs werd ik gevraagd mee te werken aan de serie Moslims op de Biblebelt van het Reformatorisch Dagblad. De opzet was om een moslim en een christen aan het woord te laten. Journaliste Neline Boogert heeft haar best gedaan om de imam van de Turkse vereniging in ons dorp te pakken te krijgen, maar toen puntje bij paaltje kwam wilde hij niet meewerken. Mijn interview werd zodoende niet geplaatst. Wel mocht ik een reactie geven op de hele serie in het RD, die ik morgen op mijn weblog publiceer. Hieronder de tekst van Neline die dus niet in de krant kwam, fijn dat de weblog er dan nog is!
Mijn hele leven heb ik in Bunschoten-Spakenburg gewoond. Bij ons thuis werd het Nederlands Dagblad gelezen. Zelf heb ik ook altijd een abonnement gehad, maar een paar jaar geleden ben ik daarmee gestopt. Ik vond de politieke verslaggeving en de berichtgeving over het islamdebat te gekleurd. Er was te weinig ruimte voor islam-kritische geluiden. Vroeger dacht ik, net als veel anderen in mijn omgeving, dat allah dezelfde is als de God van de Bijbel. Maar in 2007 las ik een boek van arabist Hans Jansen met daarin 250 vragen en antwoorden over de islam. Toen ben ik me er verder in gaan verdiepen. Van het een kwam het ander. In 2009 werd ik vanwege mijn islam-kritiek geroyeerd uit een plaatselijke politieke partij. Mijn zetel heb ik gehouden. Ik vroeg de PVV of ik hier geen plaatselijke afdeling kon beginnen, maar dat was niet mogelijk. Zo is de SVP, de Spakenburgse Vrijheidspartij ontstaan.
Tijdens de verkiezingen van 2010 en 2014 hebben we het mandaat gekregen van de kiezer om door te gaan met onze missie. En we groeien nog steeds.
Ik ben maar een simpele jongen, maar ik neem nooit een blad voor mijn mond. In mijn familie en in de kerk kom ik veel onbegrip tegen. Ik ben nog altijd lid van de gereformeerd vrijgemaakte Maranathakerk, maar ik ben wel teleurgesteld. De zondag na de uitspraken van Wilders over minder Marokkanen vond ik het een slechte zaak dat in vele kerken een anti-Wilders sfeertje werd gecreƫerd, zelfs omgeven met gebed. Een paar jaar eerder ben ik eens teleurgesteld de kerk uitgelopen. Er werd gewoon een PvdA-nabeschouwing gehouden!
Natuurlijk zijn er heel veel lieve moslims. Mijn Marokkaanse buurman bijvoorbeeld. Ik heb een goede band met hem en we voeren regelmatig diepe gesprekken. Veel moslims kennen de islambronnen niet goed. Als je leest hoe allah in de koran en hadith tekeer gaat tegen christenen, homo’s en ongelovigen, dat is gewoon vreselijk.  Aan getuigenissen van ex-moslims als Sam Solomon en Ayaan Hirsi Ali hecht ik grote waarde. 
Mijn intentie is dat ik moslims uit de islam wil halen. In gesprekken merk ik dat er bij hen geen sprake is van een relatie met God. En ze hebben nooit zekerheid. Dan denk ik: wat een armoede! Als christen ben je rijk. De kritiek op Wilders is dat hij moslims ontmenselijkt met zijn uitspraken. Maar dat is niet waar. De islam, die ontmenselijkt moslims. Het is mijn missie om burgers voor te lichten, zodat ze mensen van repliek kunnen dienen die zeggen dat de islam een vredelievende godsdienst is. En dat ze goed kunnen verwoorden waarom ze op een islam-kritische partij stemmen.
De islamisering van Europa vind ik een grote zorg. In Nederland zie je ook al dat mensen buigen voor de islam. Als in een praatprogramma op tv een moslim aanschuift, komt er ineens geen wijn op tafel. Ik wil niet buigen. Het radicalisme van Jezus is voor mij veelzeggend. Dat is voor mij een reden om PVV te stemmen. Bij andere landelijke partijen kan ik mijn missie niet realiseren. Hier in Bunschoten hebben we niet de problemen die in de grote Europese steden met moslims spelen. Maar ook hier is genoeg werk te doen. Zo wordt de hoofddoek in de raad vergeleken met de ‘ongermus’ van de Spakenburgse dracht. Dan heb je er weinig van begrepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten