zondag 2 februari 2014

Hoe de nuance verdween uit een kwaliteitskrant @NRC

Dit is de titel van een boek van Hans Moll die gewerkt heeft als journalist bij het NRC Handelsblad. Ik kwam dit boek op het spoor door wat op internet te zoeken over de auteur. Hans Moll had ik op twitter ontdekt via een tweet over schaakstukken met islamitische symbolen. Deze waren gebruikt op een schaakjeugdtoernooi, waarbij een speler uit Israël zijn nationaliteit moest verbergen. Het toernooi vond plaats in de Verenigde Arabische Emiraten. Zie hier een artikel over dit nieuws Hoe-de-nuance-verdween-uit-een-kwaliteitskrant-Ondertussen was er wat contact met Hans ontstaan en ik was nieuwsgierig naar zijn boek geworden. Het boek sprak mij persoonlijk nogal aan omdat ik naast het thema van de verminderde nuance bij een kwaliteitskrant ook de betreffende onderwerpen over Israël, de Palestijnen, islam, Hamas en de multiculturele samenleving erg interessant vind. ( Goed van de schrijver vind ik dat hij islam met een kleine i schrijft, want inmiddels ben ik er zelf van overtuigd dat islam niets wat de mens verrijkt in zich heeft.) Ondertussen heb ik de afgelopen jaren bij de krant waarbij ik ben opgegroeid, het Nederland Dagblad dezelfde ervaring voor wat betreft de verslaggeving over de islam, de bespreking van islam kritische boeken, de PVV en Geert Wilders in het bijzonder. Ook is de terloopse bespreking van de journalistieke regels waardevol, omdat ik de journalistiek een mooi onderwerp vind. Als lokaal politicus heb ik hierover ook zo mijn mening, maar het zou te ver voeren om hier nu dieper op in te gaan. Het doel van dit stukje is overigens niet dat het beschouwd moet worden als een recensie, het is meer een kort commentaar op een aantal dingen die mij opvielen. LEES HET VERVOLG VIA http://www.vrijechroniqueurs.nl/hoe-de-nuance-verdween-uit-een-kwaliteitskrant/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten