maandag 20 januari 2014

Het politiek correcte wegkijken van relatie antisemitisme en islam benoemd in een gebed!

Afgelopen zondag werd ik getipt dat er in de Hervormde Gemeente te Bunschoten een interessant item aangehaald werd in het eindgebed. De voorganger was ds. Abma uit Gouda.(er is veel te lezen bij de zoektermen Abma en islam op google). Deze eerwaarde gaf aandacht aan het oprukkend antisemitisme voortkomend en gelegitimeerd uit de bronnen van de islam. Dit naar aanleiding van de ernstige mishandeling van drie Joodse jongemannen in Hengelo door een groep islamieten tijdens de jaarwisseling. Dit nieuwsfeit heeft nauwelijks aandacht gekregen door de reguliere media. Zie een verslagje van deze gebeurtenis via deze link Mijn ervaring in de kerk is dat de concrete benoeming van de relatie tussen de islam en de afkeer van Joden zelden aan de orde wordt gesteld. Er lijkt hier sprake van het verzwijgen van de feiten, voortkomend uit een politieke correctheid van pers, politiek, samenleving en kerk. Na het afluisteren van de band via www.kerkomroep.nl  gemeente Bunschoten, Hervormde Gemeente zondagavond 19 januari ds. Abma vanaf zo’n 20 minuten voor het einde, kon ik inderdaad waarnemen dat de predikant de mishandeling benoemde en dat hij het groeiende antisemitisme zou gaan benoemen in het eindgebed. Inderdaad een goede zet van deze dominee, waarvan ik met enthousiasme kennis gaf op Twitter via twee meldingen;
'Ds Abma benoemt het politiek correcte wegkijken van actuele Jodenhaat vanuit islam in hervormde gemeente #bunschoten' en
'Kan @SpakenburgZuid die ds. Abma niet beroepen, nu er niet moeilijk meer gedaan wordt over keus kerkgenootschap? Nav overstap-idee ds Blok...'
Mijn nieuwe volger op Twitter ds. Kelder, momenteel de enige predikant die mij publiek volgt, reageerde met;
‘Ik meen me te herinneren dat jij er niet van hield als ds-en politiek gekleurde uitspraken van de kansel riepen’.
Op zich een terechte constatering van de enthousiaste twitterende herder, maar wel een opmerking die om een kleine reactie vaagt.
Allereerst is uit mijn eerste tweet niet duidelijk dat er slechts sprake is van een klein onderdeel van het eindgebed. Er was hier geen sprake van positieve of negatieve uitlatingen over concrete politieke partijen en of politici. Predikant Abma bad voor een breed maatschappelijk probleem. Het probleem dat er niet concreet genoeg tegen het toenemende geweld richting Joden wordt opgetreden en verslag gedaan door politie, de politiek en de reguliere pers. Hiermee werd het probleem veel breder benoemd zonder partijen of personen aan te halen. Uiteraard blijf ik moeite hebben met politiek getinte uitspraken betreffende partijen of politici verweven in een preek, maar daar was bij deze gebeurtenis geenszins sprake van. Voor de opfrissing van het geheugen, hier nog even een aantal eerder beschreven ervaringen met dominees en politiek, welke allen en nog veel meer na te lezen zijn in mijn boek ‘van slippendager tot lokale Wilders’ -> 10 april 2008: Dominees en politiek I blz 34 3 juni 2008: Dominees en politiek II blz 39 25 juni 2008: Dominees en politiek III blz 41 Geachte leden van de kerkenraad : zondag 7 juni 2009 blz 75 8 juni: Dominees en politiek blz 76. Ik hoop hiermee enige toelichting te hebben gegeven op de reactie van ds. Kelder, die in het verleden immer een grote correctheid betoonde om op eerdere mails over islam netjes te reageren hoewel er gerust verschillende meningen bij het islamdebat mogen blijven bestaan…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten