dinsdag 30 april 2013

Op het rugbyfeest bij @RCSpakenburg

Maandagavond was ik in de gelegenheid om weer eens een kijkje te gaan nemen op het jaarlijks rugbyfeest. Ik arriveerde tijdens het spelen van de laatste wedstrijden en was onder de indruk van de hardheid maar ook sportiviteit van deze sport. Het is zeker geen sport voor wat men aanduidt als watjes of mietjes. Er deed zelfs een meisje mee tussen al die stoere binken. De prijsuitreiking vond plaats in de partytent en de stemming zat er bij alle deelnemers al aardig in. Nadat ik wat had bijgepraat met een oude buurvrouw uit de kemphaan en wat bekenden uit de denksport werd ik meegenomen door een enthousiaste blauwe ambtenaar naar het sponsorhome. Enigszins verlegen omdat ik helemaal geen sponsor ben had ik daar goede gesprekken met een oud-voorzitter van de rugbyclub en enkele enthousiaste sponsors. Het gesprek kwam al snel op het onderwerp politiek. Maar ook onderwerpen als geloof, kerk en maatschappij kwamen ter sprake. Het is goed om van gedachten te wisselen met jonge ondernemers over de toekomst van ons mooie dorp. De visie op de toekomst van ons dorp van bijvoorbeeld een bedrijfsdirecteur, sporter of burger mag verschillen van die van een volksvertegenwoordiger. Leuk gespreksonderwerp was het doortrekken van de haven bij de Hongdehemel tot aan het monument en zelfs verder als vervanging van de binnengracht. Ik legde uit dat de gemeenteraad over deze zogenaamde 2e fase Hongdehemel een motie had aangenomen met als strekking om dit maar nooit te doen. Maar goed mijn gesprekspartners waren nog zo nuchter dat zei opmerkten dat niets zo veranderlijk is als de politiek. En daar hadden ze natuurlijk een punt. Het gepraat was ook reden om aan zelfreflectie te doen, wat er nog wel eens bij inschiet. Maar zo zie je maar weer dat een bezoek overal goed voor kan wezen. Vroeg op de ochtend van de laatste Koninginnedag liep ik nog een rondje door de partytent, welke bol stond van rook, vele decibels, lyrische gasten en vrolijkheid. Ik kon deze avond constateren dat de organisatie er alles aan had gedaan om het feest in goede banen te leiden. Er was beveiliging en ook het schenken aan alcohol aan te jonge pubers was officieel niet toegestaan. Bij het verlaten vroeg ik de wacht aan het voorhek nog of alles goed was verlopen, wat op een overtuigende wijze bevestigd werd. Zo ver ik het dus kon beoordelen kan de rugbyclub hier een compliment worden gegeven voor een goed georganiseerd Oranjefeest. Mogelijk dat ik dit in de commissie samenleving eens ga rapporteren aan Melis, die er door drukke werkzaamheden niet zelf bij kon zijn zo vernam ik van de enthousiaste ambtenaar. Ons gemeentebestuur kan trots zijn op sportclubs die iets extra’s hebben te bieden voor onze gemeenschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten